رساله الولایه (تشریه هادی شماره ۹۴)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 03 آبان 1396
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 939
شواهد نقلی امکان شهود و رؤیت خدا
شواهد قرآنی
1-نظر به پروردگار
«وجوه یومئذٍ ناضرة * الی ربّها ناظرة» (سوره قیامت آیات 22 و 23)
یعنی در برابر بعضی از چهره هایی که در قیامت عبوس و غمگین و در هم کوبیده اند، چهره هایی نیز در آن روز از شادمانی برافروخته و نورانی و با طراوت هستند. این چهره ها نظر بر جمال پروردگار خود می نماید و خدای خود را با چهره (نه با چشم) می نگرند تا او را ببینند.
پس در این آیه سخن از نگاه با «عیون» و چشم سَر نیست، بلکه سخن از مشاهده «وجوه» (به معنای چهره هستی نه صورت بدنی) است. نگرش چهره و وجه قلب غیر از نگرش چشم و همچنین غیر از توجه صورت است.
سلام علی آل یاسین...(282)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 02 آبان 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 790
مقدمه نشریه هادی شماره 94
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
أَلسَّلامُ عَلَي الأَئِمَّةِ الدُّعاةِ وَالْقادَةِ الْهُداةِ؛
سلام بر پيشوايان دعوت كننده و رهبران هدايتگر
«أئمه» جمع امام، به معناي پيشوايان است.
«دعاة» جمع داعي، به معناي دعوتكنندگان است
«قادة» جمع قائد، به معناي رهبران است.
«هداة» جمع هادي، به معناي بيانكنندگان راه رشد و راهنمايي كنندگان است.
پيشوايان صالح
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره (نشریه هادی شماره 94)
- توضیحات
- دسته: تفسیر آیات
- تاریخ ایجاد در 01 آبان 1396
- نوشته شده توسط محمد مهدی افشاری
- بازدید: 961
و إِذ قُلنا لِلملائکةِ اسجُدوا لِأَدمَ فسجدوا إِلّا ابلیسَ أَبَی و استَکبَرَ و کانَ مِنَ الکافِرینَ (34)
ادامهی تفسیر ...
استثنای متصل یا منقطع
واژه «الّا» در این آیه در ظاهر اتصال متصل و در باطن نشانگر اتصال منقطع است. یعنی در ظاهر ابلیس از فرشتگان بود و در باطن نوع و ماهیت ابلیس با فرشتگان متفاوت بود. سوال پیش میآید که اگر ابلیس ماهیتا با فرشتگان متفاوت بود پس چگونه در میان آنها قرار میگیرد.؟
پاسخ این است که فرشتگان درجات متفاوتی دارند. گروهی در عالم تجرد تام و گروهی در عالم مثال و گروهی هم در عالم ماده و زمین هستند. فرشتگان در زمین اگر چه مرتکب گناه نمیشوند لیکن راه برای ورود شیطان در میان آنها باز است. مانند معصومان که در زمین در میان مردم عادی و حتی گناهکار زندگی میکنند.
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 94)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 30 مهر 1396
- نوشته شده توسط علی جزینی
- بازدید: 893
بسم الله الرحمن الرحیم
ادامه اشارات و لطایف آیه 17 سوره آل عمران
ه . آثار نماز شب
يك. امام صادق(عليهالسلام) در پاسخ به سؤالي درباره آيه كريمه ﴿سيماهُم في وُجوهِهِم مِن اَثَرِ السُّجود﴾ فرمود كه بيداري براي نماز در چهره آنان ظهور كرده است: هو السّهر في الصلاة.
دو. امام صادق(عليهالسلام) فرمود كه خانههايي كه در آنها نماز شب ميخوانند و قرآن تلاوت ميكنند، براي اهل آسمانها روشناند، همانگونه كه ستارگان براي اهل زمين نورافشاني ميكنند.
سه. درباره آيه ﴿اِنَّ الحَسَنتِ يُذهِبنَ السَّيِّئات﴾ امام صادق(عليهالسلام) فرمود كه نماز شب، گناهان روز را محو ميكند: صلاة المؤمن بالليل تذهب بما عمل من ذنب بالنّهار
چهار. امير مؤمنان(عليهالسلام) فرمود كه اگر مستغفران سحرها نبودند، خدا عذاب نازل ميكرد.
پنج. امام صادق(عليهالسلام) فرمود كه شب زندهدار هرگز به ديگران نيازمند نميشود، زيرا خداوند راه كسب صحيح را به او نشان ميدهد و ضامن آن خواهد بود.
تفسیر شریف تسنیم سوره آل عمران (نشریه هادی شماره 93)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 27 شهریور 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 942
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
اَلَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا اِنَّنا آمَنّا فَاغفِر لَنا ذُنوبَنا وقِنا عَذابَ النّار (16) الصّابِرينَ والصّادِقينَ والقانِتينَ والمُنفِقينَ والمُستَغفِرينَ بِالاَسحار (17)
..
اشارات و لطایف
تفسیر شریف تسنیم سوره بقره(نشریه هادی شماره93)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 27 شهریور 1396
- نوشته شده توسط مصطفی حسینی کوپایی
- بازدید: 856
آیه 32-قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العليم الحکيم
پس از پاسخ تفصيلي و عملي خداوند به سوال فرشتگان، آنان به دليل اين موضوع که جعل خلافت براي انسان است و عدم آن براي فرشتگان، پيبردند و دريافتند که حتي توان گزارش از اسما حسني الهي را بدون انباي آدم ندارند و در اين زمان عزضه داشتند که تو منزهي و ما چيزي جز آنچه تو به ما تعليم دادهاي نمي دانيم و تو دانا و حکيمي.
سوال اولي که اينجا مطرح ميشود اينکه خداوند از چه چيز منزه است.
يک احتمال اينکه وقتي فرشتگان به ضعف خود در دريافت حقايق بدون واسطه از خداوند پيبردند، خداوند را از بخل نسبت به خود، منزه دانستند.
يک احتمال ديگر اينکه خداوند را منزه بدارند از علمي که بدون خواست و تعليم خداوند براي انها حاصل شود.
يک احتمال ديگر اينکه خداوند را منزه از انجام عمل بدون حکمت و دليل دانسته و دريافتند که جعل خلافت براي انسان حکيمانه بوده است.
سلام علی آل یاسین...!(281)
- توضیحات
- دسته: قرآن و عترت
- تاریخ ایجاد در 24 شهریور 1396
- نوشته شده توسط محمدعلی صدری
- بازدید: 806
مقدمه نشریه هادی شماره 93
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...
و عباده المكرمين الّذين لايسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون و رحمة الله و بركاته؛
و (شما اي) بندگان كرامت بخشيده شده او، همانان كه سبقت بر او نميگيرند و به فرمان او عمل ميكنند و رحمت خدا و بركات او بر شما باد
.....
راه رسيدن به عبوديت
رساله الولایه (نشریه هادی شماره ۹۲)
- توضیحات
- دسته: مقالات
- تاریخ ایجاد در 17 مرداد 1396
- نوشته شده توسط محمدرضا الله بیگی
- بازدید: 891
به نام خدا
توضیح برهان
انکار روح سبب غفلت انسان از عوالم ماوراء
حقیقت انسان در محدوده عالم طبیعت و بدن مادی متوقف نیست، بلکه انسان دارای نفس مجرد است و به سبب آن با عالم ملکوت و ماورای طبیعت اربتباط دارد. اما اتحاد نفس با بدن و تعلقش به بدن موجب پدیداری این پندار می شود که حقیقت انسان مساوی با بدن است و نفس همان بدن و بدن عین نفس است و همه حقیقت انسان همانست که در تالار تشریح دیده می شود.