بد اخلاقی های برخی کشورها در مذاکرات هسته ای از ذهن بیرون نمی رود

پس از پایان مذاکرات هسته ای وین حالا همه می خواهند از نظم جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بدانند. چه ساز و کارهایی بر روندهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران حاکم خواهد شد و پس ا برداشتن تحریم ها و محدودیت ها تنظیم روابط تهران با جهان چگونه رقم خواهد خورد. برای یافتن پاسخ این پرسش ها به سراغ مجید تخت روانچی رفتیم. معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه که نقش پررنگی در مذاکرات هسته ای بر عهده داشت. مصاحبه مفصل ما درباره آینده پیش بینی آینده مراحل اجرایی توافق هسته ای و همچنین چشم انداز مناسبات آتی تهران با اروپا و آمریکا در دفتر دکتر روانچی در ساختمان شماره دو وزارت خارجه انجام شد. بخش کوتاهی از این گفتگو پیش روی شماست و نسخه کامل آن به زودی روی خروجی خبرگزاری خبرآنلاین قرار خواهد گرفت.

آقای دکتر تقریبا همه می دانند که آقای فابیوس و کشور فرانسه در خوش بینانه ترین حالت در مذاکرات هسته ای غیر سازنده ترین مواضع را در مقایسه با دیگر اعضای ۵+۱ از خود نشان داد. با این تفاسیر سوالی که مطرح می شود این است که آیا ایران این رفتارهای غیر سازنده فرانسه را به یاد خواهد داشت و در تنظیم مراودات آتی اش این موضوعات را مد نظر قرار  می دهد؟ مثلا آلمان به دلیل تلاش های آقای اشتاین مایر اولویت هایی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی خواهد داشت؟

 

در طول مذاکرات ما با مجموعه ای از واقعیات رو به رو شدیم که برخی مواقع این واقعیت ها را دوست نداشتیم، برخی مواقع بی تفاوت و در برخی اوقات هم از آنها استقبال می کردیم. اینکه در طول مذاکرات از سوی برخی بازیگران شاهد بداخلاقی هایی بودیم یک واقعیت است. من نمی خواهم بگویم این بداخلاقی ها از سوی چه کشور یا کشورهایی بوده.  اما به هر ترتیب در طول حدود دو سال گذشته این بداخلاقی ها مشاهده شده است. مواردی که اگر بخواهیم با دید مثبت آنها را تحلیل کنیم، اقدامات تاخیری بوده است. این یک واقعیت است که این بداخلاقی ها به راحتی از ذهن بیرون رود و نمی توان به راحتی برخی مسائل را فراموش کرد. اما در عین حال بحث منافع ملی ماست که حرف آخر را می زند.  این منافع ملی ماست که دیکته می کند با کشورهای مختلف در دوران پساتحریم به چه نحوی عمل کنیم.

بر این اساس این سوال مطرح می شود که چرا نخستین چراغ سبز به فرانسه نشان داده شد و اولین کسی است که از میان اعضای ۵+۱ به تهران سفر می کند؟ 

بعد از توافق موقت ژنو وزاری خارجه کشورهای اروپایی هم به ایران آمدند و اینطور نیست که آقای فابیوس اولین وزیر خارجه اروپایی باشند که به تهران آمدند.

ولی از وزاری تروییکا کسی نیامد و آقای فابیوس نخستین وزیر تروییکای اروپایی است که به تهران سفر کردند.

بله این درست است و آقای فابیوس نخستین وزیر خارجه تروییکا است که به تهران آمدند. حالا اینکه خانم موگرینی و آقای فابیوس پشت سر هم شده اند و بعد از آن وزیر خارجه ایتالیا می آید به دلیل برنامه های از پیش تعیین شده است. آقای اشتاین مایر و هموند هم گفتند به تهران سفر می کنند. ولی هنوز تاریخی برای آن مشخص نشده است. در وین، خانم موگرینی و هم سه کشور اروپایی گفته بودند که به تهران می آیند، اما از طرف خانم موگرینی و آقای فابیوس به ما تاریخ اعلام شد که در این تاریخ می توانیم به تهران بیاییم. ما هم بعد از بررسی برنامه دکتر ظریف موافقت کردیم. در نتیجه اینطور نیست که ما بخواهیم اولویت را به فلان کشور دهیم که ابتدا بیاید.

در وین شایعه شده بود که آقای فابیوس در طول مذاکرات گفته پس از توافق من اولین وزیر خارجه ای هستم که به تهران سفر خواهم کرد. چنین نقل قولی صحت دارد؟

 من چنین چیزی نشنیدم. در وین شایعات زیاد بود. شما خودتان هم آنجا حضور داشتید و می دیدید که حتی در مورد محتوای مذاکرات هم شایعات زیادی مطرح می شد. در نتیجه خیلی نباید به این شایعات استناد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

شما اینجا هستید: خانه اخبار اخبار ایران اخبار اخبار ايران بد اخلاقی های برخی کشورها در مذاکرات هسته ای از ذهن بیرون نمی رود