سلام علی آل یاسین...(259)

مقدمه نشریه هادی شماره 80

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و ...

والتامین فی محبت الله

....

محبت به خدای متعال قله بلند درجات روحانی است، به گونه ای که مقامات قبلی(مانند توبه و صبر) از مقدمات آن و مقامات بعدی(مانند شوق و انس) از ثمرات آن می باشند و از حضرت امیر مومنان علیه السلام نقل شده است: پاکیزه ترین و لذیذترین چیز در بهشت  دوستی خدا و دوستی در راه خدا و ثنای الهی است.(المحجه البیضا، ج8، ص 3)


و درباره اهمیت جایگاه محبوب این چنین سفارش شده است: انسان با کسی محشور می شود و به کسی شناخته می گردد که دوستش می دارد(اصول کافی، ج2، ص 126، ح11) که سرّش آن است که انسان در خلوت و جلوت و به صورت خواسته و ناخواسته با دوست خود زندگی می کند و شخصیتش این چنین شکل می گیرد و ارزشش به اندازه ارزش دوست اوست و به مقدار سعه وجودی دوست خود وسعت می یابد و در نتیجه حشر او مرتبط با حشر دوستش میباشد و امام رضا علیه اسلام  به پسر شبیب توصیه می کنند که حتما ولایت ما اهل بیت علیهم السلام را بپذیر زیرا اگر کسی ولایت سنگی را بپذیرد خداوند وی را با همان سنگ محشور خواهد کرد(بحار، ج 44، ص 286)

متاسفانه برخی از انسانهای کمال طلب در تشخیص مصداق اشتباه می کنند و به سراغ محبوب های غیر واقعی می روند در حالی که اگر عشق الهی در دل آنها شعله ور باشد به سراغ محبوب های غیر واقعی نمی روند که در دعای عرفه روز امام حسین علیه السلام داریم:

 

 اِلَهي أَنْتَ الَّذِي أَشْرَقْتَ الْأَنْوَارَ فِي قُلُوبِ أَوْلِيَائِكَ حَتَّى عَرَفُوكَ وَ وَحَّدُوكَ وَ أَنْتَ الَّذِي أَزَلْتَ الْأَغْيَارَ عَنْ قُلُوبِ أَحِبَّائِكَ حَتَّى لَمْ يُحِبُّوا سِوَاكَ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى غَيْرِكَ

 

 خداوندا! تويي که در قلوب اولياء و خاصانت با انواري متجلي شدي تا به مقام معرفتت برسند و ترا به يکتايي بشناسند. تو هماني که بيگانگان را از دل محبين‌ات بيرون راندي تا غير از تو کسی را دوست نداشته باشند و جز به درگاهت به جايي پناه نبرند.

و راهنمایان آسمانی بشر، ما را متذکر سرابهای دروغین  در برابر ذات اقدس الهی فنا ناپذیر برای دلهای بشریت گشته اند: لا أُحِبُّ الْآفِلینَ {غروب کنندگان را دوست ندارم}(سوره انعام آیه 76)

 

زانک عشق مردگان پاینده نیست

زانک مرده سوی ما آینده نیست

 

عشق زنده در روان و در بصر

هر دمی باشد ز غنچه تازه‌تر

 

عشق آن زنده گزین کو باقیست

کز شراب جان‌فزایت ساقیست

 

عشق آن بگزین که جمله انبیا

یافتند از عشق او کار و کیا

 

تو مگو ما را بدان شه بار نیست

با کریمان کارها دشوار نیست

(مثنوی معنوی،دفتراول)

بنابراین تنها محبوب حقیقی خداست و محبت به محبوبهای دیگر مانند انبیاء و اولیاء و پدر و مادر و فرزند و هم کیش و ...چون در راستای محبت الهی و به فرمان اوست، مجاز است. از این رو هنگامی که تعارضی باشد باید عشق الهی را برگزید:

 قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشيرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّي يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ(سوره توبه،آیه 24)

{ترحمه براساس المیزان:}ای پیامبر ، به آنان که ایمان آورده اند بگو : اگر پدران و پسران و برادران و همسران و خویشاوندانتان و اموالی که گرد آورده اید و تجارتی که از کسادش بیم دارید و خانه هایی که آنها را خوش می دارید ، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه او محبوب تر است و اینها مانع رفتن شما به جهاد شده اند ، منتظر باشید تا خدا فرمان خود را اجرا کند ( مؤمنانی را جایگزین شما کند که خدا از هر چیزی برای آنان محبوب تر است و به بهترین وجه در راه او جهاد می کنند ) و بدانید که خداوند مردمی را که از مرز بندگی او خارج شوند ، به سوی پیامبر و یاری دین خدا هدایت نمی کند .

و راه محبوب خدا شدن که افق قلبهای حبیبان راستین الهی می باشد به صورت یک قانون کلی در گرو میزان تبعیت از حبیب خدا و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می باشد:

 قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ(سوره آل عمران، آیه 31)

بگو : اگر خدا را دوست دارید ، از من پیروی کنید و به آیینی که از جانب او آورده ام پای بند باشید ; در آن صورت خدا نیز شما را دوست می دارد و گناهانتان را بر شما می بخشاید ، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است .

 

ولایت در ولی پوشیده باید   ولی اندر نبی پیدا نماید
ولی از پیروی چون همدم آمد   نبی را در ولایت محرم آمد
ز «ان کنتم تحبون» یابد او راه   به خلوتخانه‌ی «یحببکم الله»
در آن خلوت‌سرا محبوب گردد   به حق یکبارگی مجذوب گردد
بود تابع ولی از روی معنی   بود عابد ولی در کوی معنی

(شرح گلشن راز)