سیره و بینش بزرگان

فتامل(23)، "تعرف الاشیا باضدادها"

 با سلام، بنده این مطلب آموزنده را از وبلاگ محمد کاظم روحانی نژاد خبرنگار بازنشسته واحد مرکزی خبر انتخاب کرده ام:

مشاهدات وتجربه های ارزنده ای از حسن خلق، ملاطفت وتواضع رهبربزرگوار دربرابر مردم بویژه قشرهای عادی  ودربرخورد های هوشمندانه بامسائل اطراف آموخته ام .هرگز ندیده ونشنیده ام که  فرزندان رهبرعزیزمان درجایی درجانبداری ویا ضد فرد یا افرادی موضع گرفته باشند و یا در محفلی که بوی گرایش های سیاسی بدهد حضور یابند اما بارها وبسیار دیده ام که همچون مردم عادی درکوچه وبازار و مکان های زیارتی مانند بقیه شهروندان ظاهر می شوند.یک روز عصر برای خرید به مغازه کوچکی دریکی از محلات تهران رفتم .به طور اتفاقی یکی از فرزندان مقام معظم رهبری هم آنجا یک کالایی را برداشته ودرصف پرداخت وجه آن بود. بنده یک نفر بعد

سلام علی آل یاسین...!(229)

 امام «ره» به ما آموخت که «انتظار در مبارزه است» و این بزرگترین پیام او بود، و پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده می دارد همین است که برای ظهور آخرین حجت حق مبارزه کنیم.

سلام عزیزان، به یاد امام زمانمان سلام الله علیه و سرباز راستینش خمینی کبیر و همه فرزندان شهیدش مطلب زیر را از کلام سید شهیدان اهل قلم آقا سید مرتضی آوینی برایتان برگزیده ام(انشاالله که راه را گم نکنیم):

« داغ های همه تاریخ را ما به یکباره دیدیم، چرا که ما امت آخرالزمانیم، و خمینی، این ماه بنی هاشم، میراث دار همه صاحبان عهد بود در شب یلدای تاریخ. در عصر ادبار عقل و فلک زدگی بشر، در زمانه غربت حق، در عصری که دیگر هیچ پیامبری مبعوث نمی شد و هیچ منذری نمی آمد، خمینی میراث دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما ، داغ همه اعصار ، داغی بی تسلی.

سلام علی آل یاسین...!(225)

خود را برای سربازی امام زمان(عچل الله تعالی فرجه) آماده کنید

* این، آینده‌ی قطعی شماست

ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهی، با کمکهای معنوی غیبی و با ادعیه‌ی زاکیه و هدایتهای معنوی ولیالله‌الاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامی را برافراشته نماید. این، آینده‌ی قطعی شماست. جوانان، خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهای مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
دیدار ایثارگران 76.5.29

* قبل از فرج، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست!

قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحت‌طلبی و عافیت نیست... ت. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند؛ در کوره‌های آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفىِ مهدی موعود(ارواحنافداه) روزبه‌روز نزدیکتر میشود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمه‌ی شعبان، روز عید بزرگ است.
دیدار با مردم قم 70.11.30

* حقیقت انتظار

توصیه های آیت الله جوادی آملی به رانندگان: سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است

همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است؛ باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد.                                    

حضرت آیت الله جوادی آملی ترویج فرهنگ درست رانندگی را نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی دانست و گفت: همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است؛ باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد.

ایشان با بیان این مطلب که توصیه‌ای کارساز خواهد بود که علمی باشد، گفت: باید برای مردم این مسئله به یک باور تبدیل شود که هنگامی که راننده‌ای تصمیم می‌گیرد تخلفی را مرتکب شود و یا با سرعت غیر مجاز رانندگی کند در حقیقت دیگر او نیست که در پشت فرمان خودرو قرار دارد بلکه در چنین لحظه‌ای شهوت، غضب، غرور و امثال آن هدایت خودرو را به عهده دارد؛ یعنی با دست خود فرمان خودرو را به دست دشمن قسم‌خورده خود داده است.

آیت‌الله‌ جوادی آملی همگان را به پیروی از عقل در رانندگی توصیه کرد و گفت:

سلام علی آل یاسین...!(221)

نوید عدالت و مهدویت در قرآن و احادیث نبوی

بعضی از افراد که اطلاعی در زمینه مهدویت ندارند -مخصوصا اشخاصی که اعتقادی به اصول و مبانی مذهبی تشیع ندارند و برخی از سخنان را در بعضی از کتابها خوانده اند- خیال می کنند که سابقه اعتقاد به مهدویت، فقط مثلا از نیمه قرن سوم هجری که دوران ولادت حضرت حجت است پیدا شده است. می خواهم عرض کنم که اساسا این موضوع اعم از اینکه کاملا به صورت مشخص بیان شده باشد یا به صورت کلی و اجمالی و اشاره، از کجا شروع شده است و چگونه است.
اولا:

سلام علی آل یاسین...!(218)

ما مثل بچّه ای هستیم كه پدرش دست او را گرفته است تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور می كنند . بچّه جلب ویترین مغازه ها می شود و دست پدر را رها می كند و در بازار گم می شود و وقتی متوجّه می شود كه دیگر پدر را نمی بیند ، گمان می كند پدرش گم شده است ، در حالی كه در واقع خودش گم شده است .غالب خلایق جلب متاعهای دنیا شده اند و دست پدر را رها كرده و در بازار دنیا گم شده اند . امام زمــــان ( علیه السلام ) گم و غائب نشده است ، ما گم و محجـــوب گشته ایم ..

حاج محمد اسماعیل دولابی

سلام علی آل یاسین...!(214) و (215)


نکته‌هاي ناب مهدوي از آيت‌الله العظمي بهجت (رضوان الله علیه)

تا رابطه ما با ولي امر، امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف  قوي نشود، کار ما درست نخواهد شد و قوّت رابطه ما با ولي امر عجل الله تعالي فرجه الشريف  هم در اصلاح نفس است.

·       سبب غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ، خود ما هستيم!
·    لازم نيست که انسان در پي اين باشد که به خدمت حضرت وليّ عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف  تشرّف حاصل کند؛ بلکه شايد خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمّه عليهم السلام  بهتر از تشرّف باشد.
·    ما در درياي زندگي، در معرض غرق شدن هستيم؛ دستگيري وليّ خدا [از ما] لازم است تا سالم به مقصد برسيم. بايد به وليّ عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف  استغاثه کنيم که مسير را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.
·    علايمي حتميّه و غير حتميّه براي ظهور آن حضرت ذکر کرده‌اند. ولي اگر خبر دهند فردا ظهور مي‌کند، هيچ استبعاد ندارد! لازمه اين مطلب آن است که در بعضي علايم، بداء (تجديد نظر) صورت مي‌گيرد و بعضي ديگر از علايم حتمي هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق مي‌افتد.
·       انتظار ظهور و فرج امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ، با اذيت دوستان آن حضرت، سازگار نيست!
·    مهم‌تر از دعا براي تعجيل فرج حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ، دعا براي بقاي ايمان و ثبات قدم در عقيده و عدم انکار حضرت تا ظهور او مي‌باشد.

سلام علی آل یاسین...!(213)

حضرت پیغام دادند

 

درباره آیة الله بهاءالدینی نوشته اند که ایشان در قنوت نمازهایشان، دعاهای مرسوم را می خواندند، تا این که نوع دعا، کلمات و عبارات ایشان تغییر کرد و هرگاه دست های خود را مقابل صورت می گرفتند، برای حضرت مهدی (علیه السلام) این گونه دعا می کردند: «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن  ......». در فرصت مناسبی علت تغییر دعا را از ایشان پرسیدند. معظم له در یک جمله کوتاه فرمودند: «حضرت پیغام دادند که در قنوت به من دعا کنید».[1] 

آثار و برکات

فتامل (13)، به مناسبت عید سعید قربان

عید قربان یادآور تجلی اوج ایمان و عشق در وجود پیامبری است  که از سوی محبوب در بوته آزمایشی بس عظیم و دشوار قرار گرفت
و همانا دراین آزمایش: ابراهیم خلیل (علیه السلام) افتخار و الگوی بشریت در ظهور عبودیت عاشقانه و خالصانه انسان در برابر خداوند متعال  گشت...

سلام عزیزان با عرض تبریک این ایام عزیز، شهید مطهری رضوان الله علیه در کتاب آشنایی با قرآن 6- صفحه 236-235می فرمایند:

در قرآن تعبیر آیه 4 سوره ممتحنه «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا برءؤا منکم و مما تعبدون من دون الله کفرنا بکم و بدا بیننا و بینکم العداوة و البغضاء ابدا حتی تؤمنوا بالله وحده؛ قطعا برای شما در حالات ابراهیم و کسانی که با او بودند سرمشق خوبی است، آن گاه که به قوم خود گفتند: ما از شما و از آنچه به جای خدا می پرستید بیزاریم و آیین شما را منکریم و میان ما و شما برای همیشه دشمنی و کینه پدید آمده است تا وقتی که به خدای یگانه ایمان بیاورید» راجع به ابراهیم (ع) و تعبیر آیه ای در سوره احزاب راجع به پیامبر اکرم خیلی به یکدیگر نزدیک است.
در سوره احزاب آیه 21 داریم: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة؛ برای شما در وجود پیغمبر اسوه ای است». اسوه به تعبیر امروزیها یعنی الگو (در فارسی شاید کلمه ای نداریم که به جای آن بگذاریم)، یعنی شخصیتی که باید مقتدا قرار بگیرد و میزان و معیار باشد و دیگران خودشان را با او بسنجند. از نظر تعبیرات ادبی این را تجدید می نامند. تجدید -که در علم بدیع ذکر می کنند- این است که مثلا انسانی که دارای خصلت و خصوصیتی هست، آن خصلت و خصوصیت او را به صورت شی ء مجسمی جدا از او فرض می کنند مثلا می گویند: «رأیت فی زید اسدا؛ من در زید شیری را دیدم». کأنه در وجود او شیری نهفته است. یا می گویند: او از زید یک دانشمند ساخت و حال آنکه مقصود این است که خود زید را دانشمند کرد ولی گویی الان این زید یک چیز است و دانشمند چیز دیگر، فقط زید مایه شده برای اینکه شخص دیگری دانشمند شود. این را در ادبیات عربی و در علم بدیع تجدید می گویند.
این تعبیر در قرآن کریم آمده است، می فرماید که در وجود پیغمبر یک الگو وجود دارد. البته مقصود این است که خود پیغمبر الگوی شماست اما به این تعبیر می فرماید که در وجود پیغمبر یک الگو وجود دارد. کأنه این پیغمبر دو شخصیت است:

شما اینجا هستید: خانه مقاله ها سیره و بینش بزرگان